• si-foto-2015.jpg
  • si-foto-2016.jpg
  • si-foto2-2015.jpg
  • si-foto2-2016.jpg
  • si-foto3-2016.jpg

1.ročník - 2014

5.ročník - 2018

9. ročník - 2022

2.ročník - 2015

6.ročník - 2019

10. ročník - 2023

3.ročník - 2016

7.ročník - 2020

4.ročník - 2017

8.ročník - 2021

Elektrický zdrojový agregát (EZA) alebo tiež elektrocentrála je elektrické zariadenie premieňajúce mechanickú prácu na elektrické napätie. EZA sa skladajú z troch základných častí, a to hnacieho motora, alternátora a rozvádzača. Ako hnací agregát sa používajú benzínové, naftové alebo plynové motory.

Princíp činnosti

Elektrické zdrojové agregáty využívajú fyzikálny jav elektromagnetizmus.

Základným princípom elektromagnetizmu je vzájomné silové pôsobenie elektromagnetických polí vytváraných elektrickými vodičami ktorými preteká elektrický prúd, resp. interakcia týchto polí s magnetickým poľom permanentného magnetu. Túto silu nazývame Lorentzova sila.

V bežnom elektrickom zdrojovom agregáte posobí rotor krútiacim momentom tak, aby magnetické pole vytvárané vo vodičoch rotora a magnetické pole statora vytvárali elektrický potenciál na vinutiach statora. Toto napätie je z vinutí odoberané a usmerňované a pomocou rozvádzača a elektrickej siete, privádzané k elektrickým spotrebičom.

image1

Vlastná práca EZA-1

 

Do tohto projektu sme sa pustili pretože mame radi výzvy a potrebovali sme prenosnú elektrocentrálu s ktorou môžme dobíjať batérie , alebo štartovať v zime autá . Na trhu je takýchto elektrocentrál mnoho ale pre nás študentov sú drahé tak sme spravili vlastnú zo súčiastok ktoré máme doma.

 

image2

 

V prvotnej myšlienke sme chceli použiť motor z mopedu značky BABETTA 207, ale kvôli nízkemu výkonu ,nedostatočnému chladeniu a zložitému štartu sme ho nepoužili.

image3

 

Použili sme dvojtaktný stabilný motor od výrobcu Fichtel & Sachs.

Tento motor pre náš projekt vyhovuje pretože má vyšší vykon oproti Babette, vlastné chladenie , priamy vývod bez prevodovky , jednoduché nožné štartovanie , nízka váha a má vlastnú nádrž a tlmič výfuku.

image4

 

Výroba remenice

Remenicu sme vyrobili z hliníku pomocou sústruhu.

image6 image7

 

Výroba rámu

Rám sme pozvárali odporovou zváračkou z jaklového materiálu . Jaklový materiál sme rezali uhlovou brúskou.

image8 image9 copy image10 copy

 

Pozváraná konštrukcia s úchytmi

image11

 

Prvotné rozloženie motora, alternátora a akumulátora na ráme

image12

 

Predbežný výsledný výzor EZA-1 bez kabeláže

image13

 

Kompletná funkčná elektrocentrála v prevádzke

image14

image15

 

© 2024 Súťaž: Strojár - Inovátor
Back to Top