Elektrický zdrojový agregát (EZA) alebo tiež elektrocentrála je elektrické zariadenie premieňajúce mechanickú prácu na elektrické napätie. EZA sa skladajú z troch základných častí, a to hnacieho motora, alternátora a rozvádzača. Ako hnací agregát sa používajú benzínové, naftové alebo plynové motory.
Elektrické zdrojové agregáty využívajú fyzikálny jav elektromagnetizmus.
Základným princípom elektromagnetizmu je vzájomné silové pôsobenie elektromagnetických polí vytváraných elektrickými vodičami ktorými preteká elektrický prúd, resp. interakcia týchto polí s magnetickým poľom permanentného magnetu. Túto silu nazývame Lorentzova sila.
V bežnom elektrickom zdrojovom agregáte posobí rotor krútiacim momentom tak, aby magnetické pole vytvárané vo vodičoch rotora a magnetické pole statora vytvárali elektrický potenciál na vinutiach statora. Toto napätie je z vinutí odoberané a usmerňované a pomocou rozvádzača a elektrickej siete, privádzané k elektrickým spotrebičom.
Do tohto projektu sme sa pustili pretože mame radi výzvy a potrebovali sme prenosnú elektrocentrálu s ktorou môžme dobíjať batérie , alebo štartovať v zime autá . Na trhu je takýchto elektrocentrál mnoho ale pre nás študentov sú drahé tak sme spravili vlastnú zo súčiastok ktoré máme doma.
V prvotnej myšlienke sme chceli použiť motor z mopedu značky BABETTA 207, ale kvôli nízkemu výkonu ,nedostatočnému chladeniu a zložitému štartu sme ho nepoužili.
Použili sme dvojtaktný stabilný motor od výrobcu Fichtel & Sachs.
Tento motor pre náš projekt vyhovuje pretože má vyšší vykon oproti Babette, vlastné chladenie , priamy vývod bez prevodovky , jednoduché nožné štartovanie , nízka váha a má vlastnú nádrž a tlmič výfuku.
Remenicu sme vyrobili z hliníku pomocou sústruhu.
Rám sme pozvárali odporovou zváračkou z jaklového materiálu . Jaklový materiál sme rezali uhlovou brúskou.
Pozváraná konštrukcia s úchytmi
Prvotné rozloženie motora, alternátora a akumulátora na ráme
Predbežný výsledný výzor EZA-1 bez kabeláže
Kompletná funkčná elektrocentrála v prevádzke