Motokára je malé jednosedadlové štvorkolesové motorové vozidlo, používané v motošporte ako pretekárske vozidlo, alebo užívané pre adrenalínovú zábavu. Jazdí sa na špeciálnych pretekárskych okruhoch, alebo v halách. Motokárový šport (karting) je vynikajúcou prípravou pre ďalšie pretekanie. Príkladom sú jazdci Formule 1, ktorí začínali kartingom, najznámejší sú: Michael Schumacher, FernandoAlonso, KimiRäikkönen, LewisHamilton a Juan PabloMontoya. Zo slovenských jazdcov trojnásobný majster Slovenska v najsilnejšej triede ICC Ján Daniš.
Návrh modelu
Schéma továrenský vyrábaného rámu 2D model
Výroba rámu
Rezanie, zváranie
Výroba riadenia
V čapoch riadenia sú nalisované silonové puzdra ktoré zabezpečujú menšie trenie a vymedzujú vôľu osky od držiaka. Ovládacie páky majú otvory pre odľahčenie.
Čapy riadenia
Privarenie osky kolesa k čapu riadenia
Výroba ovládacích pák
Privarenie k rámu
Výroba spodného krytu
Na výrobu spodného krytu nôh sme použili dierkovaný plech o hrúbke 2mm. Plech sme vyrezali pomocou uhlovej brúsky a vytvarovali pomocou ohýbačky plechu. Kryt je privarený po celom obvode.
Výroba adaptéru pre rozetu
Rozeta je na zadnej oske uchytená pomocou adaptéru. Rozetu s adaptérom spájajú 3 skrutky M10. Adaptér s oskou spájajú 3 nastavovacie skrutky M8.
Adaptér Rozeta
Montáž
Výroba benzínovej nádrže
Benzínovú nádrž sme vyrábali z hasiaceho pristroja. Nádobu sme rozrezali, vyčistili a následne opäť zvarili. Privarili sme nalievacie hrdlo a palivový ventil, primontovali sme držiak.
Nádrž pred a po vyčistení
Výroba nádrže a držiaku
Zapojenie elektroinštalácie
Požili sme nové káble, koncovky, zapaľovaciu sviečku, fajku, zapaľovací kábel. Nastavili sme predzápal 1.5 mm pred hornou úvraťou.
schéma elektroinštalácie
1 - Stator zapaľovania, 2 - tyristor, 3 - indukčná cievka, 7 - vypínač motora
Zapojenie elektroinštalácie
Lakovanie
Lakovanie
Táto práca nás nielen nadchla no aj zaujala a obohatila. Nadobudli sme hlbšie poznanie o motokárach ktoré na našej škole splnia funkciu učebnej pomôcky. Pri práci na tejto motokáre sme si dali záležať nielen na funkčnosti ale aj na dizajne. Najdôležitejšou časťou našej práce bolo spojenie dynamickej a statickej časti motokáry. Sme radi že cieľ, ktorý sme si v úvode stanovili sa nám podarilo zrealizovať. Touto prácou sme poukázali aj na to ako sa dajú využiť už nepotrebné materiály. Veľmi by sme si priali aby naša práca bola zdrojom poznatkov pre niekoho kto sa chce hlbšie oboznámiť s konštrukciou, tvorbou a funkciou motokáry. Verím že naša práca bude nápomocná aj na odborných hodinách.