Motor
Zadovážili sme si motor - Typ motora: Fiat Punto 1,7 td,, Výkon motora: 46kw, Rok výroby motora: 1998
Motor
Demontáž motora
Začali sme s demontážou jednotlivých častí motora
Demontáž bloku motora
Čistenie, odmastenie, pieskovanie spaľovacieho motora
Čistenie, odmastenie - časť čistenia sme robili svojpomocne v domácej dielni pomocou štetca a technického benzínu. Celkové čistenie, odmastenie motora sme vykonali v Rušňovom depe Haniska na čistiacej stolici.
Pieskovanie – v prvej fáze sme opieskovali blok motora, potom hlavu valcov a následne ďalšie časti motora.
Pieskovanie blokumotora, hlavy a zotrvačníka
Čistenie kľukovej hriadele v RD Haniska a piestov v domácej dielni
Frézovanie, brúsenie, rezanie spaľovacieho motora
Po očistení,odmastení a pieskovaní jednotlivých komponentov sme vyznačili na motore budúce otvory a rezy, urobili sme si náčrtok. Táto časť práce bola veľmi dôležitá na priestorovú predstavivosť a cit k materiálu.
Frézovanie, brúsenie, rezanie – začínali sme otvormi bloku motora pre viditeľnosť práce piestov. Nižšie sa vyfrézovali otvory v rovine kľukovej hriadele. Pre detailnejšie znázornenie skladby piestu bolo potrebné odfrézovať aj krajnú časť bloku spolu s ¼ piestu. Ďalšou časťou bolo frézovanie otvorov v hlave valcov, cez ktoré je vidieť dve sacie a dve výfukové ventily.
Na jednom z valcov sme zafrézovali otvor, aby bolo možné vidieť aj sedlá ventilov a pohybujúci sa piest zo spodnej úvrate. Následne sme pristúpili k turbu. Vyrezali sme cca ¼ nasávacej časti vzduchového vedenia a zároveň aj výfukovej časti. Všetky rezy a ostré hrany boli opracované ručne ihlovým pilníkom.
Brúsenie a rezanie spaľovacieho motora a jeho častí
Frézovanie spľovacieho motora a jeho častí
Montáž modelu spaľovacieho motora a jeho dielov
Po všetkých vyššie uvedených úkonoch sme pristúpili k samotnej montáži modelu. Počas montáže sme niektoré časti resp. detaily dolaďovali podľa potreby.
Montáž ventilov, piestnych krúžkov, olejového čerpadla a sacieho potrubia
Náter spaľovacieho motora a komponentov
Následne sme aplikovali náter v dvoch vrstvách – červená farba - rezané časti, žltá farba – olejové časti, zelená farba- voda, modrá farba – vzduch, čierna farba-výfukové potrubie, sivá farba-blok motora, strieborná farba-hlava valcov.
Náter vodnej pumpy a turba
Funkčný model spaľovacieho motora
Skompletizovaný model spaľovacieho motora pred osadením na stojan a napojením el. pohonu.
1-Vačkový hriadeľ 1-Mierka hladiny oleja
2-Vstrek 2-Rozvodové kolesá
3-Naftové čerpadlo 3-Rozvodový remeň
4-Napínacie kladky
5-Remenica vodného čerpadla
1-Hlava válcov 1-Olejové čerpadlo
2-Olejové čerpadlo 2-Piest
3-Sacie potrubie 3-Zotrvačník
4-Výfukové potrubie
5-Turbo, 6-Servo čerpadlo
7-Vodné čerpadlo, 8-Blok motora