• si-foto-2015.jpg
  • si-foto-2016.jpg
  • si-foto2-2015.jpg
  • si-foto2-2016.jpg
  • si-foto3-2016.jpg

1.ročník - 2014

5.ročník - 2018

9. ročník - 2022

2.ročník - 2015

6.ročník - 2019

10. ročník - 2023

3.ročník - 2016

7.ročník - 2020

4.ročník - 2017

8.ročník - 2021

Milióny ľudí a milióny ton surovín a výrobkov sa presúvajú z miesta na miesto kvôli zamestnaniu, návštevám príbuzných, turizmu, športu, zabezpečeniu základných, ale aj luxusných produktov, výrobkov a služieb. Pohyb ľudí a tovaru sa obecne zabezpečuje rôznymi formami dopravy.
Potrebu dopravy nik nespochybňuje, ale na druhej strane sa čoraz viac hovorí o globálnom ekologickom probléme, najmä znečistení životného prostredia emisiami.


V súčasnosti Technická univerzita v Košiciach prostredníctvom rôznych aktivít podporuje výučbu technických predmetov. Praktické vzdelávanie, založené na riešení konkrétnych technických problémov, je správnou cestou výchovy budúcich úspešných odborníkov. Počas týchto aktivít študenti získajú vedomosti, zručnosti a cenné skúsenosti. Taktiež takouto formou študenti propagujú svoj študijný, alebo učebný odbor.

Realizácia projektu

V minulosti sa naša škola sa zapojila do súťaže „SPRAV SI SVOJE VOZIDLO“. Projekt vychádzal z riešenia projektu financovaným Ministerstvom školstva SR, KEGA č. 3/7103/09 s názvom: „Aplikácia teoretických vedomostí pri výstavbe prototypu experimentálneho vozidla s minimálnou spotrebou paliva za účelom zvýšenia záujmu v oblasti strojárstva“.
Garantom projektu bola Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach. S rastúcim záujmom mladých ľudí o automobilizmus ponúkla Technická univerzita v Košiciach možnosť spraviť si vlastné vozidlo. Východiskom bolo to, že Strojnícke fakulty a Stredné odborné školy disponujú zázemím dielenského vybavenia, ale aj skúsenosťami pedagógov a majstrov. V spolupráci pedagógov, majstrov a študentov ponúkame možnosť realizovať na Vašej škole získané teoretické vedomosti pri stavbe prototypu trojkolesového vozidla.
Začiatky výroby vozidiel na SjF pre minimalizáciu spotreby paliva sa datujú od roku 1994, kedy bolo postavené prvé vozidlo B&S 1, neskôr vozidlá B&S 2 a B&S 3. Výstavbu vozidiel realizovali poslucháči SjF pod vedením pedagógov. S týmito vozidlami sa každoročne zúčastňujeme pretekov Shell Éco Marathon ktoré sa konali vo Francúzsku, či Nemecku. Najvyšší jazdný výkon bol dosiahnutý vozidlom B&S 3.
Súčasná práca úzko nadväzuje na vyššie uvedený projekt.
Aby sa mohli realizovať predstavy o vozidlách, ich konštrukciách, použitých materiáloch, dizajne, technológiách výroby a pod., TU SjF ponúkla návod výroby trojkolesového vozidla, ktoré je poháňané štvortaktným motor Honda zo záhradnej kosačky. Vozidlo má dvojokruhový brzdný systém, riadenie prednými kolesami, spĺňa požiadavky pasívnej a aktívnej bezpečnosti, a pod.

image2

Kolektív pracovníkov SjF spracoval výkresovú dokumentáciu, ktorá vyhovuje podmienkam súťaže Shell Eco Maratón tak, aby stredné školy v prípade záujmu o stavbu vozidla túto mohli realizovať vo svojich podmienkach, prípadne sa zúčastniť uvedenej súťaže. Pri stavbe vozidla sme mohli plne rozvinúť svoju fantáziu, využiť technické a iné prostriedky na realizáciu vlastného návrhu vozidla s možnosťou minimalizácie spotreby paliva pri maximálnom dojazde.
Za tým účelom mala byť pre potenciálnych záujemcov zorganizované celoslovenské stretnutie, kde mali byť prezentovaný prototyp tohto vozidla. Na ich výrobu dostala škola výkresovú dokumentáciu podvozku, technické a bezpečnostné podmienky súťaže, nákladové položky na hutný a iný materiál.
Na základe vyššie uvedeného sa naša škola zapojila do tohto projektu. Experimentálne vozidlo sme začali stavať a konštruovať na základe možnosti zúčastniť sa súťaže experimentálnych vozidiel. Súťaž sa síce nekonala, ale my sme naďalej pokračovali vo výrobe nášho experimentálneho vozidla.
Celú tvorbu a stavbu sme mohli realizovať na základe garanta pre naše vozidlo Technickej univerzity v Košiciach, katedry SJF, ktorá nám dodala všetku technickú dokumentáciu a na jej základe sme realizovali výrobu experimentálneho vozidla.

Experimentálne vozidlo SOSAKE 2

image3 image3

Pohľady na uloženie zadného kole

image6

Pohľad na uchytenie motora k rámu vozidla

image8

Pohľad na konštrukciu rámu zo spodku vozidla

image12

Pohľad na brzdový a plynový pedál

image13Pohľad na konštrukciu prednej časti vozidla

image14Zavesenie predného kolesa vozidla

image15

Celkový pohľad na vozidlo

 

Záver

Experimentálne vozidlo SOSAKE 2 bolo postavené za účelom zníženia aerodynamického odporu vzduchu, čím sa súčasne podarilo vyrobiť aj estetickú kapotáž. Vozidlo je plne funkčné. Realizáciu projektu vznikla zaujímavá učebná pomôcka. Pomocou nej sa pre žiakov učebných odborov autoopravár a študijného odboru autotronik dajú názorne predvádzať konštrukčné možnosti automobilov. Výroba experimentálneho vozidla mala okrem rozvoja tvorivosti aj výchovný a ekologický charakter.

© 2024 Súťaž: Strojár - Inovátor
Back to Top