Už od detstva nás lákajú stroje. Či už to sú automobily, motocykle alebo traktory, vzbudzujú v nás veľkú vášeň. Preto sme si ako strednú školu vybrali Technickú akadémiu v Spišskej Novej Vsi. Rozhodli sme sa pre odbor so zameraním na konštrukciu automobilov. Našou najväčšou záľubou sú autá a všetko, čo je s nimi spojené. Automobily sa používajú na cestovanie do práce, školy, dovolenku a podobne. My sme sa rozhodli vyrobiť si vlastné vozidlo. Skonštruovali sme automobil, ktorý je určený predovšetkým do terénu, lesa alebo náročné podmienky. Hlavným cieľom bolo vyrobiť vozidlo pevné, ľahko ovládateľné, výkonné ale predovšetkým lacné.
Pri výrobe automobilu sme naplno realizovali všetky naše vedomosti, ktoré sme nazbierali počas štvorročného štúdia na našej škole. Výrobu automobilu sme zaznamenávali na obrázkoch. Na výrobu sme použili diely z vozidla Škoda 120. Tieto automobily však neboli dostatočne výkonné. Mali okolo 50 koní, čo je na dnešnú dobu málo. Do nášho vozidla je však dostatočný, pretože konštrukcia je veľmi ľahká. Celé naše vozidlo váži okolo 300 kilogramov, čiže pomer výkonu k hmotnosti je takmer trojnásobný.
Našou výhodou bolo, že skoro všetky diely sme mali doma obr. 3, obr. 4 . Chýbajúce dielce ako motor obr. 5 a elektroinštaláciu sme nakúpili v kovozbere respektíve na internete. Vďaka tomu bola naša stavba veľmi lacná. Nasledoval prenos dielov na miesto stavby vozidla.
Zadná náprava s prevodovkou Predná lichobežníková náprava
Návrh konštrukcie sme si urobili sami. Najprv sme sa inšpirovali rôznymi konštrukciami na internete a potom sme navrhli svoju vlastnú konštrukciu. Nasledovalo navrhovanie všetkých rozmerov. Na konštrukciu sme použili štvorcové, kruhové a U oceľové profily. Väčšinu sme mali doma, zvyšok sme kúpili.
Kreslenie výkresov a zváranie konštrukcie
Na konštrukciu buginy sme vychádzali z vozidla Škoda 120, so skráteným rázvorom z 2400mm na 2000mm. Montážne body náprav sme však zachovali. Nakreslili sme si náčrty a potom sme začali zvárať konštrukciu. Na montážne body sme namontovali pozvárané nosníky, ktoré budú spojené konštrukciou vozidla obr.4 a obr.5. Vyrobili sme uchytenie tlmičov obr. 6 a primontovali nosník na prednú nápravu obr. 7. Zvárali sme elektrickým oblúkom a metódou MAG.
Uchytenie zadných pozdĺžnych ramien Uchytenie prednej nápravy
Pri uložení zadných pozdĺžnych ramien obr. 6 sme zmenili spôsob uchytenia zo skrutky M10 na M14 kvôli vyššej pevnosti.
Uchytenie zadných tlmičov Uchytenie prednej nápravy
Nápravy sme umiestnili na zem v presnej polohe obr. 8. Potom sme pozvárali stredový nosník a spojili sme nápravy dohromady obr. 9. Nasledovalo navarovanie výstuh.
Uloženie náprav podla geometrie Stredná časť podlahy
Spojenie náprav s podlahou Uchytenie prevodovky
Po navarení výstuh sme namontovali dočasne motor, jeho nosník totiž drží prevodovku a kolesá v správnej polohe . Na motor sme potom privarili rúry ktoré sme spojili s konštrukciou. Pokračovalo zváranie konštrukcie až do konca obr. 12, 13, a obr. 14.
Dokončená hrubá konštrukcia
Na konštrukciu sme vyrobili úchyty na volant, sedadlá, radiacu páku, vyrovnávaciu nádrž okruhu chladenia, pedále, batériu a nádrž. Keď bola konštrukcia hotová, demontovali sme z nej všetky komponenty a pustili sme sa do náprav a motora.
Po demontáži náprav sme rozobrali obe z nich. Na zadnej náprave boli chybné brzdové valčeky a znemožňovali otáčanie kolies obr. 15. Vymenili sme preto oba valčeky. Vymontovali sme nefunkčnú ručnú brzdu , vymenili nefunkčné tlmiče za nové a vyššie pružiny, ktoré zväčšili svetlú výšku vozidla o 100 mm . Prednú nápravu sme rozobrali, vymenili kuželíkové ložiská, tlmiče, kotúče, brzdové trubky a použili sme nové mazivo do ložísk aj kĺbov. Následne sme nápravy zbavili korózie, nečistôt a mastnoty a použili sme jednu vrstvu základnej a dve vrstvy vrchnej farby obr. 16 a obr. 17.
Výmena brzdového valče Lakovanie prednej nápravy
Hotová náprava
Ukončením rekonštrukcie náprav sme začali rekonštrukciu motora. Bol nefunkčný z dôvodu nesprávneho zloženia rozvodového ústrojenstva, čo spôsobovalo, že piest pri pohybe do hornej úvrate narážal do ventilu, ktorý sa otvoril v nesprávnej chvíli. Ďalšou poruchou bolo zlomené vahadlo ventilu obr. 18. Po správnom zložení a výmene rozvodov obr. 19 a vahadla za nové bolo všetko v poriadku. Nakoniec sme nastavili pracovné vôle ventilov a v motore sme vymenili tesnenie rozvodového ústrojenstva, tesnenie olejovej vane, tesnenie zdvíhadiel ventilov, veka ventilov obr. 20. Na prevodovke sme vymenili tyč radenia a motor a prevodovku sme očistili od oleja a nečistôt.
Oprava zlomeného vahadla Výmena rozvodov
Výmena tesnenia olejovej vane
Po dokončení hnacieho ústrojenstva a podvozku sme sa pustili do konštrukcie. Rúry a ostatné profily, ktoré sme mali doma boli skorodované a znečistené. Zvary sme zbavili trosky a vybrúsili sme konštrukciu od korózie, okovín, nečistôt a mastnoty obr. 21. Následne sme na konštrukciu naniesli jednu vrstvu základnej a dve vrstvy vrchnej modrej farby obr.22 a obr. 23.
Brúsenie konštrukcie Konštrukcia so základnou farbou
Konštrukcia s vrchnou farbou
Na hotovú konštrukciu sme po nalakovaní mohli začať montovať podvozok, motor a ostatné komponenty. Najprv sme namontovali kolesá na nápravy, potom sme konštrukciu zdvihli a namontovali sme obe nápravy a motor obr. 24. Nasledovalo riadenie, radenie, pedále, chladič, ventilátor a nádrž. Na podlahu sme privarili plech hrúbky 1mm obr. 25.
Nalakovaná konštrukcia nápravami Pripevnený plech pod
Nasledovalo navrhnutie a montáž okruhu chladenia. Chladič sme umiestnili za sedadlá a nad motor z dôvodu, že v prednej časti vozidla by sa ľahko poškodil. Na potrubia sme použili diely z automobilu Škoda 120, Škoda Favorit a Škoda Felícia obr. 26.
Skladanie motora
Potom sme namontovali nové brzdové potrubia, nové potrubie spojky, lanovod akcelerátora a lanovod sytiča. Na motor sme potom namontovali výfuk. Keď sme ho však kúpili na šrotovisku, mal na sebe okolo 30 dier. Vyvarili sme ho metódou MAG a natreli sme ho žiaruvzdornou farbou. Na výfukové potrubie sme nasadili nové tesnenie. Nasledovala elektroinštalácia. Z pôvodnej schémy z vozidla Škoda 120 L sme nechali len základné zapojenie zapaľovania motora a spínacej skrinky, ale nakoniec sme sa rozhodli, že zapojíme aj najdôležitejšie ukazovatele. Ukazovatele sme namontovali na konzolu, na ktorú sme nakoniec primontovali vypínač ventilátora. Keď sme mali elektroinštaláciu zapojenú, vložili sme ju do chráničky, aby sa káble nepoškodili a tiež z estetického hľadiska. Nasledovalo spustenie motora. Motor sme inovovali použitím elektronického zapaľovania z vozu Škoda Favorit. Nastavili sme rozdeľovač a karburátor a pokúsili sme sa motor spustiť. Spúšťač mal poškodený stator. Po výmene sme našli ďalší problém. Palivové čerpadlo bolo zmontované chybne a podtlaková membrána bola prasknutá. Po výmene sa motor spustil bez problémov. Po meraní napätia akumulátora sme zistili, že alternátor nedobíja a regulátor napätia bol nefunkčný. Nakoniec sme kompletne rozobrali, vyčistili a nastavili karburátor. Po výmene bolo všetko v poriadku. Po zabehnutí motora sme vymenili olej a olejový filter. Použili sme minerálny olej s viskozitou 15W-40. Na obr. 27 je dokončený motorový priestor.
Dokončený motorový priestor
Zadné kolesá sme použili z vozidla Škoda 1203. V škole sme s pomocou učiteľov Mgr. Jozefa Švača a Bc. Antona Pribulu vyrobili špeciálne matice. Nakoniec sme namontovali sedadlá, bočné plechy a kapotu a tým sme našu buginu dokončili obr. 28, obr. 29.
Konečná verzia vozidla
Konečná verzia vozidla