• si-foto-2015.jpg
  • si-foto-2016.jpg
  • si-foto2-2015.jpg
  • si-foto2-2016.jpg
  • si-foto3-2016.jpg

1.ročník - 2014

5.ročník - 2018

9. ročník - 2022

2.ročník - 2015

6.ročník - 2019

10. ročník - 2023

3.ročník - 2016

7.ročník - 2020

4.ročník - 2017

8.ročník - 2021

Konštrukcia navijaku

Výber pohonu

V minulosti boli navijaky poháňané len ľudskou silou, keďže ľudská sila nebola veľmi efektívna v časoch priemyselnej revolúcie sa ľudská sila nahradila parnými strojom, piestovým spaľovacím motorom a elektromotorom. V dnešnej dobe sa väčšinou používajú elektromotory a hydromotory. Hlavnou výhodou elektromotorov je malá veľkosť a aj hmotnosť oproti piestovému spaľovaciemu motoru.

 

Na pohon navijaku použijeme synchronný elektromotor. Štartér zo škody fábie 1.4MPI tento elektromotor je ľahko dostupný, cenovo lacný na opravu, pomerne malý, ľahký a výkonný. Elektromotor je vybavený vlastnou prevodovkou čo nám zvýši účinnosť navijaku. Elektromotor je napájaný 12V jednosmerného prúdu. Pre optimálny výkon synchronného elektromotoru je nutné aby bol 12V akumulátor plne nabitý. Štartovací prú na akumulátore má byť cca 650A. Aby nedošlo k úplnému vybitiu akumulátora mal by sa akumulátor stále dobíjať.

Technické parametre elektromotora:
Výkon: 0,8 kW
Otáčky: 1 200ot./min
Hmotnosť 1.8kg

image12

Prevod navijaku
Na prenos krútiaceho momentu medzi elektromotorom a bubnom navijaku použijeme reťazový prevod z rozvodov na škode fabii 1,4MPI. Tento ozubený prevod sme si vybrali preto lebo je cenovo dostupný a spoľahlivý.

image13

Materiál konštrukcie navijaku
Ako konštrukčný materiál sme si zvolili materiál 11 373 je to ušľachtilá konštrukčná oceľ obvyklých vlastností vhodná na zváranie, súčastí konštrukcii a strojov stredných hrúbok. Táto oceľ môže byť namáhaná staticky aj dynamicky.

image14

Návrh rámu a konštrukcie navijaku

Návrh rámu navijaku musí spĺňať niekoľko základných požiadaviek a to:
- lacná výroba
- jednoduchá a masívna konštrukcia

Základom našej konštrukcie sú štyri plechy, štyri plechy o hrúbke 10 mm, tri plechy o hrúbke 2 mm, 4 hriadele s priemerom 30mm so spoločnou dĺžkou 944mm, 1 hriadeľ s priemerom 40 mm a dĺžkou 350mm a profilová oceľ s priemerom 80mm a dĺžkou 60mmAko materiál sme zvolili konštrukčnú oceľ 11 373 pre jej dostupnosť, cenu a zaručenú zveriteľnosť. Návrh rámu sme vytvorili pomocou Solid Edge ST8. Rám sme tvorili s použitým rámových konštrukcii s ktorého sme vygenerovali výkres a výkresy jednotlivých profilov a plechov.

Návrh rámu navijaku
Na základovú spodnú platňu sme použili plech o celkových rozmeroch 422x225 a hrúbke 10mm.

image15

Na bočný rám pravý sme použili plech o celkových rozmeroch 422x225 a hrúbke 10mm.

image16

Na bočný rám ľavý sme použili plech o celkových rozmeroch 279x150 a hrúbke 10mm.

image17

Na vrchnú platňu sme použili plech o celkových rozmeroch 352x225 a hrúbke 10mm.

image18

Návrh mechanizmu navijaku
V návrhu mechanizmu navijaka sme si zvolili 2 ložiska s označením 6206 ktoré sme museli nalisovať do púzder zvarených s bočnými plechmi rámu. Púzdra sme navrhli s priemerom 72mm a dĺžkou 27mm.

image19

Základný hriadeľ a bubon navijaku sme navrhli s celkovými rozmermi 350x130mm.

image20

Ako predposledný krok sme museli navrhnúť vodiace kladky na lano. Kladky sú nasadené v rámových plechoch, rámové plechy sme nakreslili v prvom kroku ( konštrukcia rámu ) aj s predprípravou na vodiace kladky na lano. Rozmery kladiek 2x 170x30 a 2x 302x30.

image21

V poslednom kroku sme navrhli kryt na prevodovku skladá sa s 3 častí a hrúbka plechov je 2mm. Rozmery 1. plechu 62x170mm.

image22

Rozmery 2. plechu 300x62mm.

image23

Rozmery 3. plechu 240x170mm.

image24

Dokončili sme návrh konštrukcie navijaku v tomto kroku zostavíme navijak v 3D programe Solid Edge ST8. Rozmery navijaku 422x170x305mm.

image25

Technické parametre navijaku
- Ťažná sila: s kladkou 6 000 kg, bez kladky 3 000 kg
- Ťažná sila pre plávajúce predmety: 4 600 kg
- Ťažná sila pre pojazdné predmety: 5 500 kg
- Dĺžka lana: 20 m
- Hrúbka lana: 8 mm
- Rozmery v x d x š: 170x305x422mm.
- Štartovací prúd cca 650 A
- Napájacie napätie: 12 V
- Hmotnosť: 40 kg

Záver

Navrhovanie konštrukcie navijaku bolo náročné a zdĺhavé nakoniec sa mi však podarilo navrhnúť taký navijak ktorý bude kvalitný, silný, kompaktný, spoľahliví a bude vyhovovať mojim požiadavkám.

Zostrojenie navijaku bolo veľmi zdĺhavé no napriek tomu sa mi podarilo stihnúť to do termínu. Mal som problém pri vypálení plechov a s frézovaním. So sústružením, vŕtaním, už nebol problém materiál som kúpil a stroje mám doma.

© 2024 Súťaž: Strojár - Inovátor
Back to Top