Automobil je v dnešnej dobe známy takmer každému. Prvé automobily poháňané parou sa objavili už v roku 1880. V 20. storočí sa automobily poháňané benzínom alebo naftou stali najvýznamnejším dopravným prostriedkom.
Automobily ma fascinovali už v detstve. Vždy som chcel pochopiť princíp fungovania motora. V 15-tich rokoch som si kúpil prvý motocykel Java Simson S51, na ktorom som na vlastné oči videl a pochopil princíp dvojtaktného motora. V 16-tich rokoch som tento motocykel vymenil za Explorer 250r. Pohon zabezpečoval štvortaktný motor. Pri generálke motora ma zaujali rozvody, ktoré majú za úlohu riadiť pracovný cyklus zážihového štvordobého motora. Neskôr ma začal zaujímať zvyšok auta. Podvozok, brzdy, pohon kolies, riadenie a ostatné.
Každý rok sa v Habovke na Orave organizuje súťaž doma robených traktorov, áut zvaná Habovský kardan. Súťažiaci tam chodia prezentovať svoje výrobky-traktory, na ktorých medzi sebou súťažia v rôznych kategóriách. Ťahajú smrekové kmene, pretekajú v tom kto je rýchlejší, kto má lepšiu dostupnosť terénom, preťahujú sa lanom a podobne. Podobné podujatie Hruštínska prevodovka sa koná v Hruštíne taktiež na Orave. Tu súťažiaci prezentujú vlastnoručne upravené autá, džípy a buginy, ktoré súťažia v dostupnosti terénom. Práve na týchto podujatiach som sa rozhodol, že si aj ja vyrobím auto-buginu. Nasledoval výber auta, z ktorého si buginu zostrojím. Zo skúseností mnohých pretekárov, som zistil, že vodou chladené motory sa často v teréne prehrievajú. Buginy sa terénom pohybujú pomalšie než na cestách, dôsledkom čoho cez chladič prúdi menej vzduchu a tým sa kvapalina v chladiacom systéme chladí pomalšie. A ako sa vraví, menej je niekedy viac, rozhodol som sa pre motor na ktorom je použité čo najmenej elektroniky. Po dlhom hľadaní som konečne našiel to, čo som potreboval. Fiat 126p, často prezývaný ako poľský fiat „Maľúch“, je rozmerovo malé auto jednoduchej konštrukcie, s motorom ktorý je chladený vzduchom a navyše pomerne dobrou spotrebou paliva. Nasledovala kúpa automobilu Fiat 126, po ktorej som sa pustil do dlhého plánovania resp. projektovania tvaru rámu, realizácie a nakoniec testovania jazdných vlastností buginy. Neskôr sa ku mne pridal ešte jeden kamarát, ktorý si tiež jednu vyrobil.
Obr. č. 1 Fiat 126
Auto postavené v továrňach FIAT, vyrábané v Taliansku v rokoch 1972-1980, a v Poľsku od roku 1973 až do septembra 2000. Predchodcom 126-ky bol Fiat 500, nástupcom Fiat Cinquecento. Mnoho rokov bol jedným z najčastejšie premávajúcich áut po poľských cestách. Fiat 126 používal väčšinu dielov odvodených od iných Fiatov, taktiež uloženie motora ostalo vzadu. Celkovo bolo vyrobených 4 671 586 kusov tohto vozidla, pričom až 3 318 674 kusov bolo vyrobených práve v Poľsku.
Typ motora |
Štvordobý, zážihový, vzduchom chladený |
Počet valcov |
2 |
Výkon |
17 kW (23 k) / 17,7 kW (24 k) / 22 kW (30 k) |
Prevodovka |
Mechanická, štvorstupňová, 2. 3. 4. synchronizovaný |
1.stupeň |
Až do 30 km/h |
2.stupeň |
13 ... 50 km/h |
3.stupeň |
21 ... 80 km/h |
4.stupeň |
32 ... 105 km/h |
Hmotnosť vozidla |
cca 600 kg |
Max. zaťaženie |
320 kg |
Brzdy |
Hydraulický bubon pôsobí na štyroch kolesách s nezávislými okruhmi predné a zadné kolesá |
Priemerná spotreba |
4.8 ... 7.2 l na 100 km |
Objem palivovej nádrže |
21 l |
Chladenie |
Vzduch |
Obr. č. 2 Maketa rámu zhotovená z dreva
Tvarovanie rámu z kovu je pomerne zložité, preto som zostrojil približnú maketu rámu z dreva. Takto som si mohol presne rozpočítať, aká bude spotreba materiálu na rám.
Obr. č. 3 Rám
Obr. č. 4
Obr. č. 5 Zadné ramená - uchytenie
Pri zadných ramenách som musel dodržať presnosť uchytenia, pretože bolo potrebné práve uchytením nastaviť geometriu kolies.
Obr. č. 6
Obr. č. 7
Obr. č. 8 Povrchovo upravený rám základnou farbou
Obr. č. 9 Povrchovo upravený rám vrchnou farbou
Obr. č. 10
Montáž dielov do rámu: motora, prevodovky, náprav, riadenia, bŕzd, novej kabeláže, svetiel, atď..
Obr. č. 11
Toto vozidlo na voľný čas poskytuje možnosť tráviť efektívne čas mladým ľuďom v dobe plnej elektronických vymožeností, kedy je ťažšie ich pritiahnuť k benzínu a manuálnej tvorbe niečoho. Som rád že som dokázal vymeniť čas strávený pri PC za dlhé mesiace práce a úsilia, ktoré sa nakoniec vyplatili, pretože som sa toho veľa naučil. Pri stavbe som čerpal z vedomostí, ktoré som nadobudol za 4 roky štúdia na priemyslovke, no i z vedomostí nadobudnutých z rôznych informačných prameňov ohľadom áut a rôznych strojov, z mnohých diskusií na rôznych internetových fórach a z praxe. Po dokončení buginy, by som už mnoho vecí spravil inak. Mnohé veci by som zjednodušil, zmenil niektoré materiály a komponenty.
Práca s buginou ma veľmi bavila, vyžadovala si veľkú kreativitu a tiež technické zručnosti a vedomosti z oblasti strojárstva. Preto by som chcel v podobných činnostiach pokračovať. V podstate ma zaujíma všetko spojené so strojárstvom. Po skončení strednej školy, by som rád pokračoval v štúdiu na vysokej škole so strojárskym zameraním.
Na záver som k práci priložil video miernej „derby demolácie“ , postupného budovania buginy a nakoniec ukážku jazdy na bugine. Mnoho ľudí ma už kontaktovalo, že by mali záujem o rozmery rámu a parametre buginy. Dúfam že som týmto videom inšpiroval mnohých k podobným projektom.
{s5_media_player media=[video] video_mp4=[http://www.strojar-inovator.sk/images/video-2015/fiat126p-buggy.mp4] }