• si-foto-2015.jpg
  • si-foto-2016.jpg
  • si-foto2-2015.jpg
  • si-foto2-2016.jpg
  • si-foto3-2016.jpg

1.ročník - 2014

5.ročník - 2018

9. ročník - 2022

2.ročník - 2015

6.ročník - 2019

10. ročník - 2023

3.ročník - 2016

7.ročník - 2020

4.ročník - 2017

8.ročník - 2021

Hlavný cieľ práce

●Model kvapalinového chladenia automobilu, ktorý má slúžiť ako učebná pomôcka pre odborné školy zaoberajúce sa automobilovým priemyslom
 

Čiastkové ciele práce

●Výber daných súčiastok na zhotovenie modelu
●Očistenie a odmastenie súčiastok
●Nastriekanie súčiastok modelu
●Vyhotovenie modelu z daných súčiastok
●Hotový model

 

Účel

Má za úlohu odvádzať z motora do okolia prebytočné nevyužité teplo.Chladením sa má udržiavať správna prevádzková teplota motora . Odvádza sa ním teplo, ktoré sa uvoľňuje pri spaľovaní.Pri nedostatočnom ochladení zážihových motorov sa zápalná zmes môže vznietiť sama kedže vznika teplota až 2200 °C.

 

Spôsoby chladenia

chladenie vzduchom:

- chladenie náporom vzduchu počas jazdy

- chladenie ventilátorom

chladenie kvapalinou:

- termosifónové obežné chladenie

- chladenie s núteným obehom

- vnútorné chladenie

 

- Vzduchové chladenie je spôsob chladenia spaľovacích motorov

- zabezpečujúceho odvod zvyškového tepla

- Je realizované prúdom vzduchu cez rebrovanie valcov

- Oproti kvapalinovému chladeniu má výhodu v jednoduchšej konštrukcii

- Pre krajiny s vysokými mínusovými teplotami je lepšie kvapalinové chladenie preto, že je možné využiť predohrev chladiacej kvapaliny pred ranným štartom.

 

Hlavné časti chladiacej sústavy

- čerpadlo chladiacej kvapaliny

- termostat

- chladič

- ventilátor

- vyrovnávacia nádobka

- tepelný spínač a snímač teploty

- radiátor kúrenia

 

Čerpadlo chladiacej kvapaliny

● Je konštruované ako rotačné.
● Lopatkové koleso tlačí kvapalinu smerom von.
● Chladiaca kvapalina sa do čerpadla privádza chladiča alebo priama z komory termostatu.
● Pohon čerpadla je obvykle klinovým remeňom od kľukového hriadeľa
 
 
  
 
 predtý     -     potom
 
 

Termostat

Je regulátorom teploty. Plynulým prepínaním prúdenia chladiacej kvapaliny medzi malým a veľkým chladiacim okruhom sa dosahuje rýchly ohrev motora na prevádzkovú teplotu a malých zmien pri meniacich sa prevádzkových podmienkach
 
 
  predtý     -     potom
 
 

Chladič

Má za úlohu odvádzať do vzduchu teplo motora prijaté chladiacou kvapalinou.

Chladič sa skladá z hornej a dolnej komory na chladiacu kvapalinu medzi ktorými je umiestnený výmenník tepla.

V súčastnosti sa používajú 2 tipy:

1.chladiče s priečnym prúdením – sú to chladiče u ktorých sú komory umiestnené na boku výmenníka. Chladiaca kvapalina prúdi z jednej strany na druhú.

2.chladič s priečnym prúdením pre nízku a vysokú teplotu – použitie deliacej priečky v komore umožňuje vytvorenie dvoch rôznych zón.

 

Ventilátor

- jeho úlohou je zásobovať chladič a motorový priestor dostatočným množstvom chladiaceho vzduchu, najmä pri pomalej rýchlosti jazdy alebo ak vozidlo stojí.
 

Druhy pohonov:

1.pevný pohon                                                            
2.variabilný pohon
 

Model Chladiacej Sústavy

 

© 2024 Súťaž: Strojár - Inovátor
Back to Top