Má za úlohu odvádzať z motora do okolia prebytočné nevyužité teplo.Chladením sa má udržiavať správna prevádzková teplota motora . Odvádza sa ním teplo, ktoré sa uvoľňuje pri spaľovaní.Pri nedostatočnom ochladení zážihových motorov sa zápalná zmes môže vznietiť sama kedže vznika teplota až 2200 °C.
- chladenie ventilátorom
- termosifónové obežné chladenie
- chladenie s núteným obehom
- vnútorné chladenie
- Vzduchové chladenie je spôsob chladenia spaľovacích motorov
- zabezpečujúceho odvod zvyškového tepla
- Je realizované prúdom vzduchu cez rebrovanie valcov
- Oproti kvapalinovému chladeniu má výhodu v jednoduchšej konštrukcii
- Pre krajiny s vysokými mínusovými teplotami je lepšie kvapalinové chladenie preto, že je možné využiť predohrev chladiacej kvapaliny pred ranným štartom.
- čerpadlo chladiacej kvapaliny
- termostat
- chladič
- ventilátor
- vyrovnávacia nádobka
- tepelný spínač a snímač teploty
- radiátor kúrenia
Má za úlohu odvádzať do vzduchu teplo motora prijaté chladiacou kvapalinou.
Chladič sa skladá z hornej a dolnej komory na chladiacu kvapalinu medzi ktorými je umiestnený výmenník tepla.
1.chladiče s priečnym prúdením – sú to chladiče u ktorých sú komory umiestnené na boku výmenníka. Chladiaca kvapalina prúdi z jednej strany na druhú.
2.chladič s priečnym prúdením pre nízku a vysokú teplotu – použitie deliacej priečky v komore umožňuje vytvorenie dvoch rôznych zón.