• si-foto-2015.jpg
  • si-foto-2016.jpg
  • si-foto2-2015.jpg
  • si-foto2-2016.jpg
  • si-foto3-2016.jpg

1.ročník - 2014

5.ročník - 2018

9. ročník - 2022

2.ročník - 2015

6.ročník - 2019

10. ročník - 2023

3.ročník - 2016

7.ročník - 2020

4.ročník - 2017

8.ročník - 2021

Cieľ a metodika práce

- problematika prepravy zvitkov plechu železničnou dopravou

- oboznámenie čitateľa s postupom pri objednávke prepravy

- výpočet prepravného a dodacej lehoty pri preprave zvitkov plechu

- názorná ukážka uloženia a zabezpečenia zvitkov plechu na železničnom vozni  

 

Základné pojmy

•Železničná trať
•Hnacie dráhové vozidlo
•Železničný vozeň
•Nákladný vozeň
•Preprava
•Tovar
•Dodacia lehota
•Nákladný list
•Dopravca
•Odosielateľ
•Príjemca
 

História železničnej dopravy

•2200 p.n.l – Babylončania
•stredovek – drevené trate pre banské vozíky
•1790 – drevo nahradené železom
•1795 – prvá americká trať
•koniec 18. storočia – parný stroj
•1844 – rozmach železničnej dopravy vo svete
 

Železnice na Slovensku

•1840 – prvá železnica na Slovensku – 15,5 km medzi Bratislavou a Sv. Jurom, ťahaná koňmi
•1848 – prvý parný vlak z Viedne do Bratislavy
•1860 – Košice napojené na Tiskú železnicu
•1872 – otvorenie Košicko-Bohumínskej železnice (368 km)
•1955 – skompletizovanie južnej magistrály otvorením úseku Turňa n/Bodvou – Rožňava
•1980 – koniec parnej trakcie na Slovensku
 
 

Druhy tovarov prepravované železničnou dopravou

- je najvyužívanejšia zákazníkmi požadujúcimi prepraviť hromadné, objemné zásielky.

 

Výhody železničnej dopravy

- ekonomické

- veľká ložná plocha

- veľká nosnosť vozňa

 

Delenie prepravovaných tovarov:

kovy, drevo, papier, poľnohosp. produkty, kameň a stavebné materiály, vozidlá a stroje, člny, sudy, paletované nakladacie jednotky, káblové bubny, prepravované jednotky kombinovanej dopravy (UTI)

 

Preprava zvitkov plechu

Plech – tenká kovová platňa ktorej hrúbka je radovo menšia ako ostatné rozmery  

 

Preprava železničnou dopravou

•zvitky plechov olejované, neolejované na špeciálnych sedlových podstavcoch (s opracovaným alebo neopracovaným povrchom)
•zvitky plechov na sedlových podstavcoch  z dreva os zvitku v pozdĺžnom smere
•balíky úzkych plechov vo zvitku os zvitka zvisle
 
 
 
 
 

Nakládka

•vykonáva sa na VNVK
•pracovisko ťažkej mechanizácie
•vykonáva/zabezpečuje ju odosielateľ
•dodržanie nakladacích predpisov
 
 
 
 

Uloženie a upevnenie tovaru

1. kompaktný spôsob uloženia tovaru (tesne pri sebe)

2. tuhý spôsob uloženia tovaru (ťažké, nadrozmerné)

3. kĺzavý spôsob uloženia tovaru (zásielka sa môže posúvať)

Zvitky plechov sa ukladajú tuhým spôsobom.

 

Tovar ukladáme na : podložky, podstavce, stojany, sedlá

Prostriedky na upevnenie zvitkov plechu musia zachytiť všetky zotrvačné sily vo všetkých smeroch (pozdĺžne, priečne, zvisle).

Používame : drôty, laná, viazacie pásy, reťaze, protisklzové podpery, podložky a ich kombinácie

 
 
 
 

Uloženie zvitkov plechu

1. špeciálny oceľový sedlový podstavec s návarkami na ližinách, ktoré bránia posuvu - vlastná hmotnosť 830 kg

2. otvory v stĺpcoch slúžia na manipuláciu s prázdnym podstavcom  

 

Zvitok plechu zabezpečiť rozpernými kolíkmi medzi zvitkom a stĺpmi podstavca. Podstavec zabezpečiť vodiacimi drevami

Shimmns

Tatravagónka  Poprad

r. v. 2006

Hmotnosť: 21,5 t

Max. zaťaženie: 68,4t

Max. rýchlosť: 100km/h

Počet lôžok: 5

Pohyblivý plachtový kryt

 

Konkrétny príklad prepravy zvitkov plechu

Preprava zvitkov plechu z Košíc do Bratislavy (stanica východ)

odosielateľ požaduje prepraviť prázdny vozeň späť

odosielateľ použije vlastný vozeň RES

4 ks spolu 32 ton

vzdialenosť KE – BA  442 km

 

Výpočet dodacej lehoty

KE-BA naložené v pondelok 5.10.2014 o 6:00

Vzorec:     Dodacia lehota (DL) = výpravná lehota (VL) + prepravná lehota (PL)

*VL= 12 hodín na 1 uzol (KE, ZV, ZA, BA)

*PL= 24/400km (naša vzdialenosť presahuje 400 km, preto ju musím vynásobiť dvoma)

              DL = 12 hodín + 2 x 24 hodín

              DL = 60 hodín

Dopravca má povinnosť tovar prepraviť a vozeň pristaviť na nakládku najneskôr do stredy 7.10. 2014 do 18:00.

 

Výpočet ceny prepravného

a) s naloženým vozňom (tam)

b) s prázdnym vozňom (späť)

hmotnosť zásielky (tarifná hmotnosť): 32 000 kg

vozeň je v našom prípade štvornápravový vozeň zákazníka (odosielateľa)

a) Dovozné (Tam) = Tarifná hmotnosť (t)  x  sadzba (€)

                D(Tam)  = TH x S

                D(Tam)  = 32 x 31,45

                D(Tam)  = 1 006,4 € s DPH

b) Dovozné (Späť) = sadzba (€) x počet vozňov (ks)

                D(Späť) = 444 x 1

                D(Späť) = 444 € s DPH

 

Cena za prepravu D(Tam) + D(Späť) .

Cena za prepravu je 1450,4 euro s DPH a bez doplňujúcich poplatkov.

 

Doplňujúce poplatky

Poplatok za podanie správy o priebehu prepravy zásielky:

- o odoslaní alebo príchode zásielky zo stanice, alebo do stanice sa počíta za každú správu  -  6,00 EUR

Iné poplatky na vybratie od prijímateľa:

Za uvedenie vozňa do pôvodného stavu dopravcom t.j. za vyčistenie vozňa, alebo veľkého kontajnera  -  50,00 EUR

 

Celková cena prepravy aj s doplňujúcimi poplatkami predstavuje čiastku vo výške 1506 eur a 4 centy.

 

 

 

 3D model železničného vozňa

 

Záver práce

Cieľom práce poukázať a priblížiť problematiku prepravy železničnou nákladnou dopravou bol splnený.

Zamerali sme sa na prepravu zvitkov plechu železničnou dopravou.

Pri tvorení tejto práce sme získali množstvo nových informácií a uvedomili si dôležitosť správneho zabezpečenia tovaru pre bezpečnosť a prevenciu poškodenia tovaru.

© 2024 Súťaž: Strojár - Inovátor
Back to Top